Webshop

Időpontfoglalás

Helpdesk

Hogyan alkalmazkodtak informatikai téren a Veszprém környéki cégek a járványhoz?

Interjú Pichner Péterrel, az it.hu vezetőjével

Milyen változásokat tapasztaltatok az elmúlt hónapokban?

A pandémia előtt egy nagyon kellemes, stabil állapot volt itt az it.hu piacán, a szerződéseinket megkötöttük és stabil évre számíthattunk. Amikor beköszöntött az új helyzet, azzal szembesültünk, hogy az összes partnerünk egyszerre jelentette be az igényét a távoli munkavégzés kialakítására. Ez körülbelül 1.400 embert érintett, ennyi munkaállomás kialakítására kaptunk felkérést szinte ugyanazon a napon. Nem kis feladat, de meg kellett oldanunk. A legtöbb ügyfelünk ezt természetesen azonnal szerette volna kivitelezni, és ha nem is rögtön, de 10 nap alatt mindenkit „hazaköltöztettünk”. Ebben nagy segítségünkre volt, hogy a többségüknél már korábban is bevezettünk felhőtechnológiákat, így nem a nulláról kellett indítanunk.

A pandémia előtt mennyire voltak nyitottak az ügyfelek ezekre a megoldásokra? Hiszen akkor még „nem égett a ház”, nem a túlélés volt a fejlesztések tétje.

Már a vírus okozta válsághelyzet előtt is úgy ültünk le tárgyalni a leendő ügyféllel, hogy csak abban az esetben vállaljuk el az informatikai üzemeltetést, ha bizonyos alaptechnológiákat bevezet a cégében. Nálunk van egy kötelező minimum, ami nélkül nem tudunk felelősséget vállalni a zökkenőmentes működésért és az adatvédelemért. Nem kell nagy dolgokra gondolni, a Microsoft 365, egy vírusirtó és egy biztonsági mentés szolgáltatás ma már bármilyen létszámú szervezetnél alapfelszereltség. Van erre egy listánk, és ha ezekre rábólintanak, utána tudunk továbblépni és személyre szabni a tevékenységünket. Ellenkező esetben megköszönjük a lehetőséget és felállunk az asztaltól. Ez egy informatikai szolgáltató esetében furcsának tűnhet, de az élet minket igazolt. Brutális tükröt állított azok elé, akik ebbe eddig nem tettek elég energiát, mert nem vették elég komolyan az informatikát.

Milyen konkrét megoldások nyújtottak segítséget a pandémiás helyzetben?

Ez az előrelátás már most meghozta a gyümölcsét a mi és ügyfeleink működésében is. Mivel már mindenkinél jogtiszta szoftverek és korszerű hardverek működtek, nem volt egy nagy kaland őket hazavinni, és beállítani a biztonságos VPN hálózatokat. A kihívást inkább az jelentette, hogy ez az új igény egyszerre robbant be: az 1.400 felhasználó átállítása nagyon sok, és még meg is kell őket tanítani a helyes használatra. Innen nézve a tíz nap, ami alatt ezt megoldottuk, kifejezetten jó eredménynek számít.

Milyen hatása volt ennek az átállásnak? Mi az, ami megváltozott?

A support, vagyis a háttértámogatás igénylése nagyon sokat változott. Korábban általában a klasszikus munkaidőnek számító 8-17 között jöttek kérdések felénk, ma már a nap bármely részében, akár hétvégén is érkezik megkeresés. Innen azt is látjuk, hogy ki a koránkelő és éjjeli bagoly – de legyen ez a mi titkunk.

Ne várd meg míg meghibásodik informatikai rendszered! Bízd szakemberekre az üzemeltetését, hogy biztonságban tudhasd céged mindennapi működését!

A járványhelyzet hullámzó képet mutatott, a tavaszi ijedség után a nyáron valamelyest oldódott a közhangulat, majd jött a mindent elsöprő második hullám. Ez a hullámvasút hogyan befolyásolta a Veszprém környéki vállalkozásokat?

Gyakorlatilag sehogy. Megtanulta mindenki, hogy az első hullámban hogyan tudnak otthonról dolgozni, tehát ezzel már nem nagyon kerestek bennünket. Nem voltak olyan kérések, hogy akkor még egyszer költöztessük őket haza, vagy még egyszer oktassuk le őket, vagy vigyük vissza őket az irodába. Ráéreztek maguktól az ízére, az előnyökre, látták, hogy így is jól lehet együttműködni, ha adott a megfelelő háttér.

Hogyan változhat meg mindez a pandémia után?

Biztos, hogy nem fog mindenki visszatérni az irodába. A cégvezetők eddig azért nem támogatták a home office-t, mert nem bíztak meg eléggé a munkavállalóikban. Sok cég technológiailag már régen alkalmas lett volna arra, hogy a dolgozók legalább felét hazaküldje, és megspórolja az irodaköltséget. De a lógástól való félelem, a bizonytalanság eddig ezt megakadályozta. A magyar cégvezetők közül sokan úgy gondolkodtak, hogy aki otthon van, az biztosan nem dolgozik. Ez nagyon nem igaz, mert azt láttuk a support igényekből, hogy a munkavállalók többsége dolgozik, és azt is biztosan állíthatom, hogy óraszámban sokkal többet, mint bent a cégnél. Sokkal becsületesebbek a munkavállalók, mint a főnökök gondolják. Néhány kivétel persze akad, de a többség hatékonyan dolgozik otthonról is.

A távmunka tehát jött, látott és győzött. De azért korai lenne még hátradőlni. Mire kell most nagyon odafigyelni a vállalkozásoknak informatikai téren?

Annyi támadás éri a cégeket az online térben, hogy óriási hiba lenne most leállni a fejlesztésekkel. Az adatokat támadó és azért váltságdíjat kérő zsarolóvírus ma már bárkit elérhet. A kiberbiztonsági szint növelése tehát kulcsfontosságú lesz. Emellett a hatékonyságban is lehet még hová fejlődni, ebben is óriási potenciál van, ami már rövidtávon is versenyelőnyt jelent. Hogy csak egy példát említsek: két hasonló cég közül az tud rugalmasabb árat adni, aki kevesebbet költ irodára, benzinre, utazástámogatásra. Ez a költségcsökkentés azonnali többletértéket teremt, de hosszútávon is fontos, mert a saját partnereik részére ezt már nem kell beépíteni az árba, vagyis több profitot termelnek, vagy több ügyfélt szerezhetnek ezáltal.

Számos neves iparági szakértő kiemelte már, hogy a vállalkozások időgazdálkodása is sokat javult az idei széleskörű IT fejlesztésekkel. Osztod ezt a véleményt?

Maximálisan. És még egy dolgot emelnék ki: a hatékony időmenedzsment bizonyos munkafolyamatok kiszervezésre is vonatkozik. Az informatika terén különösen. A hálózatot saját kezűleg beállító és a hibákat elhárító, mindenhez is értő cégvezető már a múlté. Erre egyszerűen nincs idő, ennél sokkal gyorsabb már az üzleti tempó. Úgyhogy hagyjátok cégvezetők az informatikát, ne ezzel foglalkozzatok! Hajtsátok a bizniszt, költsetek marketingre és ahogy befizetitek minden hónapban a gázdíjat a vízdíjat a szemételszállítást, a takarítónőt, a könyvelőt, úgy tegyétek oda a sor végére az informatikai számlát, és akkor ez is ugyanúgy meg fog oldódni, mint a szemétszállítás. A szakértő kezekben ugyanúgy működni fog rendszer, csak még hatékonyabban és stresszmentesebben.

A Te cégednél is rendbe tegyük az informatikát? Jelentkezz ingyenes konzultációra!

IT.hu